القائمة الرئيسية

الصفحات

كيف يمكن كتابه افضل صيغة للمحتوي

 

كيف يمكن كتابه افضل صيغة للمحتوي

   How to write the best formula for the content Marketing


Digital Content Marketing


ببساطه  ازاي تعمل محتوى مميز يحول الناس من مجرد قراء لمشترين دائمين , ولازم يكون ليه مواصفات كتيره من اهمها :Valuable,Consistent,Relevant و انه يجذب عملاء بعينهم عشان يخليهم يشتروا…

ازاى أعمل محتوي ، الناس كلها تحبه و ينتشر؟

اكيد كل مسوق نفسه ان اللى بيقدمه من محتوى علي شبكات التواصل الاجتماعي و كل وسائل التسويق يوصل لكل المتابعين له و كمان لابعد من ده بأن توصل فكرته الي من هم خارج دائره الوصول الخاصه بيه.

عندنا مبدأ في ال Online Marketing اسمه التسويق الفيروسي “viral Marketing” و فكرته قائمه علي نشر الفكره و تسويقها بشكل سريع و علي نطاق واسع جداّ و اعتماداّ علي فكره انتشار الفيروسات و انسب وسيله لاستخدام المبدأ ده هي شبكات التواصل الاجتماعي فمثلا Jonah Berger و هو واحد من خبراء التسويق في العالم ابتكر طريقه مميزه جداّ و فعاله تساعد علي تحقيق اهدافك و نشر فكرتك و الوصول بيها لكل الناس و الطريقه دي بتتلخص في الحروف السته دول “STEPPS”

  1. Social Currency او العملة الاجتماعية

الانسان بطبيعته بيميل لانه يمتلك المعلومه اللى غيره ما يملكهاش فلو قدرت توفر المحتوي المنفرد الخاص بيك و نشرته علي اي واحده من الشبكات الاجتماعيه فأكيد ان اول واحد هيلاحظ المشاركات دي هيبقي مش قادر يستني انه ينشر لانه شايف انه كده هيبقي صاحب معلومه جديده محدش يملكها غيره

  1. Triggers او المحفزات 

ضروري  تلاقي فكره تسويقيه تخللي متابعينك كل اما يسمعو كلمه معينه علي طول يفتكرو المنتج بتاعك كل اللي مطلوب هو انك تلاقي الفكره دي

  1. Emotions او العواطف

العاطفه تحرك مشاعر البشر و المسوق الناجح هو اللى يقدر يستخدمها  كوسيله عشان يربط الناس بالمنتجات و الخدمات بتاعته مفيش مانع تكون العاطفه حزينه او مفرحه او غيره المهم انا توصل لقلوب الناس

  1. Public النشر العام

لازم كل المشاركات بتاعتك تبقي عامه و متاحه للجميع لان ده بالتأكيد هيساعد كتير في نشر الفكره بشكل سريع وواسع

  1. Practical Values القيم المشتركه

اذا كان اللي بتنشره مش بيقدم للناس اي معلومه جديده او مفيده ازاى تتوقع ان هينتشر بشكل فيروسي؟! عشان كده لازم تهتم بأختيار المواضيع اللي بتفيد جمهورك و تقدم لهم دايما الخدمه و المعلوه المفيده و المتميزه

  1. Stories او القصص

للقصة دور كبير في التأثير علي سلوك البشر بشكل عام و لو قدرت تربط خدمات شركتك او منتجاتها بقصه ده هيخلي جمهورك يتابع القصه بشغف عشان عايز يعرف نهايتها

 ازاي بقي انظم شغلي فى تجهيز المحتوي؟

 يمكن من اهم حاجه تساعدك انك تعمل محتوي تقدر تسوقه بعدين “Content Marketable” هو انك تفهم ال Audience بتوعك كويس جداّ و اكيد الBuyer Persona هي الحل انت محتاج هنا يكون عندك شويه مبادئ هتشتغل عليها في اي محتوي و ده بيسموها “Style Guidelines” و هنا بتحدد ايه الطريقه الل تناسب شركتك و بمعني تحب تكتب بالعربي ولا الانجلش،و طريقك Formal Or Friendly Content Marketing Goals ،وهنا بنحدد اللي احنا عاوزين نحققه من المحتوى و ده زي مثلا اننا عاوزين نزود المبيعات من خلال المحتوى ده او مثلا نزود ولاء العملاء لينا Customer Loyalty

  • Channel Content Strategy:

كل Channel ليها الخصائص بتاعتها اللي بتحكمك انك تنزل عليها محتوي بعينه يعني مثلا عالفيسبوك مفيش مانع يبقي الاسلوب Friendly لكن لو هتبعت ايميل اكيد يكون بصيغ Formal و هكذا

  • Editorial Calendars :

 المشاركات الفعليه اللي بتنزلها عالقنوات المختلفه بتاعتك و يفضل لكل channel نوع المحتوي المناسب ليها؟؟؟ 

و تقدر تعملها لمده اسبوع او اسبوعين لكني افضل تعملها كل اسبوع عشان ممكن تحصل احداث خلال الاسبوع و تلخبط الخطه اللي انت حطتها كلها …مع ضرورة انها تكون خطة مرنة قابلة للتغير حسب الاحداث لان ده هيقنع الناس ب اللي انت بتقدمه اكتر…

مفيش شك ان مع ظهور وسائل التواصل الاجتماعي ده اثر بشكل كبير جداّ علي طرق التواصل بينا و تحول الامر انه بقي اسلوب حياه يعني مثلا لما تيجي تتعرف علي واحد دلوقتي اول حاجه بتسأل عليها عندك اكونت ع الفيس ولا لا مش كده ولا ايه؟! 

Reactions

تعليقات

التنقل السريع