هتشتغل على صفحة لعميل ومحتاج تحط خطوات تمشى عليها عشان تشتغل على الصفحة .. هتعمل ايه ؟
1. Brief
اعرف هو بيعمل ايه ولا مشروعة ايه وكل تفاصيلة بالمختصر بعرف نبذة عنه
2. Objectives
ايه الاهداف الى عاوز يوصلها وفى وقت قد ايه. وغالبا بتكون تحقيق أكبر قدر من الربح بأقل تكلفة وتشمل التوسع المستقبلي وارتفاع نسبة البيع والإبقاء علي المنافسة
3. Audience
العملاء( الجمهور) بتوعة مين بالظبط واى التارجت اودينس بتوعة وضروري اووي اننا نحدد ملامح العملاء ودا بيساعد فى التسويق وتخطيط الحملات التسويقية.
4. Type of ads
ايه انواع الاعلانات اللى هتشتغل عليها وبتختلف طبعا وهنا هنذكر 10 أنواع من الدعاية والإعلان وتشمل الإعلانات الرقمية والصحفية ، وإعلانات وسائل التواصل الاجتماعي ، والتي تعتبر إعلانات غير مكلفة نسبيًا.
5. Content checklist
قائمة مراجعة المحتوى ونوع المحتوى اللى بتشتغل بيه واللي مفروض انه يكون عندك قائمة مرجعية لإنشاء محتوى قيم ، ويتم تحديد المحتوي القيم باستخدام خمسة معايير:
*يمكن العثور عليه Findable
*مقروء Readable
*مفهوم Understandable
*فعالة Actionable
* قابلة للمشاركة Shareable
6. Design checklist
التصميم الكويس جدا اللى بيوصل الرسالة بتاعتك ويفهمها العميل وفيه مواقع كتيره عليها تيمبلت جاهزة لده.
7. Budget splitting
ميزانيتك والتكلفة للحملة كام ؟ وهتحدد توزيع التكلفة للحملة ولها طرق واشكال كتيره
8. Track and measure
هتراقب الشغل اللى عملتة وتعمل تقارير متتالية متابعة وقياس عشان تقدر تحلل نقاط القوة والضعف وتعدل حسب الحاجة وتطلع النتائج .
9. Adjusting
هتاخد قرار بالتعديل لو الاعلانات محتاجة تتعدل وتطور من جودة الشغل وربما تغير الطريقة والاستهداف
10. Report and plan B
هتعمل الخطة البديلة B بناء على التقرير والنتائج وتنفذها ودا بيكون مترتب علي النتائج والتحليلات اللي تمت للخطة A.
تعليقات
إرسال تعليق