القائمة الرئيسية

الصفحات

شرح قاعدة SOSTAC اهم قواعد ال Marketing Plan

 🟢 نبدا نشرح قواعد marketing plan 

أول  قاعدة اسمها SOSTAC  



🟢 استراتيجية SOSTAC هي الحروف الأولى من:

Situation Analysis – تحليل الأوضاع

Objectives – الأهداف

Strategy – الاستراتيجيات والنهج المتبع

Tactics – التكتيكات والوسائل

Actions – الإجراءات

Control – التقييم والتحكم


🟢 استراتيجية SOSTAC هو نظام طوره PR Smith.

يعتبر أداة قوية ولكن بسيطة لبناء الخطط التسويقية، والذي يضم كل جوانب إنشاء وتنفيذ استراتيجيات التسويق الرقمي، ولديه أيضاً ما يكفي من المرونة ليتلاءم مع المتطلبات المختلفة لعملائنا.


🟢 استراتيجية SOSTAC


Situation Analysis – تحليل الأوضاع

( أين نحن الآن؟)

فى المرحلة دى بتحلل حقيقة الوضع من جهتك ومن جهة العملاء ومن جهة المنافسين انتا فين فى السوق


🟢 الأهداف Objectives

( أين نريد أن نكون؟ )

محتاج توصل لايه فى السوق وتكون مركزك فين عند العميل وتحدد دة فى وقت معين بميزة محددة ليك فى السوق 

زى هدف ابل مثلا انها تطلع كل سنة باختراع جديد فى منتجها ودة اللى مقدرتش تحققة بصورة جديدة السنة دى 


🟢 الاستراتيجيةStrategy

( كيف نصل إلى هناك؟ )

هتنفذ الهدف اللى كتبتة بأنهى استراتيجية بالظبط بناء على احتياج السوق زى استراتيجية الامان للأطفال داخل السيارات اللى استخدمتها هونداى فى اعلانتها فى كاس العالم 


🟢 التكتيكات والوسائل Tactics

( ما هي الأدوات؟ )

اى الاثر اللى عاوز تعملة. النتائج وطرق الوصول ليها بتكتيكات مختلفة ودة اللى بيظهر لما نشوف اعلان مش على الطريقة التقليدية دة بيكون تكتيك خاص بهدف ورؤية محددة 


🟢 الاجراءات Actions

( ما الذي سنفعله بالضبط؟ )

مرحلة التفاصيل خطوت عريضة ليها فعل بوقت محدد بـ نهاية محددة ملموسة بجدول زمنى 


🟢 التقييم والتحكم Control

( هل وصلنا إلى ما نريد؟ )

بنبدا بتقيم الاوضاع مع الشغل يعنى بتشوف انتا محتاج تعدل فى حاجة محددة هل فى نتائج وتحسن هل محتاج اطور وعلى اساسها بتنفذ رد الفعل 


🔵 كل الخطوات دى هتساعدك فى التنظيم وترتيب افكارك وخطواتك.



Reactions

تعليقات

التنقل السريع