القائمة الرئيسية

الصفحات

شرح نقاط Content marketing canvas

التنقل السريع

     


    شرح نقاط Content marketing canvas.

    وتعد خريطة عريضة للمحتوى قبل ان تبدأ في كتابته

    🔴 activities 

    الأنشطة إللى هتعملها فى كتابتك للمحتوى زى التواصل مع أشخاص للمعلومات أو البحث على الأنترنت و استنباط أفكار وما إلى ذالك.

    🔴 content value 

    القيمة إللى هيضفها المحتوى الهدف من المحتوى إللى هتقدمة هيكون مفيد بأية؟ هل هيكون تفاعل بيعطى معلومة جديدة هل تجميع بيانات لو إنتا شغال على عقارات بقيمة خصم، هل هو محتوى لموقع ويب ومحتاج الناس تشترى زى جوميا مثلا.

    🔴 people / users / audiences 

    الناس / المستخدمين / الجماهير

    التارجت بتاعك والعملاء نوعهم إية و وصف مفصل ليهم هل هما سيدات، رجال، أطفال، السن، المواقع الجغرافية.

    🔴 content types 

    أنواع المحتويات إية؟ هو نوع المحتوى المناسب للعملاء  فديو جرافيك أو صورة أو بانر فى مناطق تواجد العميل أو الجرنال، المحتوى المناسب ليك إية.

    🔴 resources 

    المصادر إللى هتجمع منها أفكار ومعلومات عشان تنتج محتوى مبدع زى مثلا الكتب أو العميل صاحب المنتج أو خدمة عملاء المنتج إللى بتسوق لية.

    🔴 metrics / KPI

    المقاييس و KPI ! بعد كتابة المحتوى أية هيا المقياس إللى هتقيم بيها المحتوى؟  هل هو مناسب أو هو غير مناسب؟ هل نجح أو منجحش؟ ودة بيكون حسب الهدف من المحتوى نفسة ومدى تقبل وتفاعل ومردود العملاء معاه.

    🔴 channels 

    القنوات التسويقية إللى هتلاقى أقبال من العملاء وبالفعل موجودين عليها؟ هل أوفلاين ولا أونلاين؟ هل انستجرام ولا  لينكدان؟

    🔴 media asset 

     وسيلة الإعلام إللى هتتخذها فديو في تليفزيون ولا فديو على الفيسبوك ولا على اليوتيوب؟  هل هتكون صورة على موقع بنترست ولا على جوجل؟

    🔴 partners 

    شركاء الإعلان مثال إعلان فودافون مع الأنفولونسر، واى إعلان لمنتج عن طريق شريك معاك فى الإعلان لو هتعلن عن منتج زى المأكولات ممكن يكون شريك معاك الشيف الشربينى وهكذا 

    🔴 Goals

    الأهداف من الاعلان رقميا وهدف ملموس  مثال زيادة تفاعل صفحة تويتر إلى 50% أو زيادة مشاهدة اليوتيوب إلى 100.000 مشاهد.

    أنت الان في اول موضوع
    Reactions

    تعليقات